Amikor a keret a festmény lelke: Egy reneszánsz Madonna méltó köntöse

Gyakran mondják, hogy egy festmény keret nélkül olyan, mint egy lélek test nélkül. A Péter Képkeret műhelyében mi azonban úgy tartjuk: a megfelelő keret nem csupán testet ad a műalkotásnak, hanem otthont is. Egy olyan közeget, amelyben a műtárgy nemcsak létezik, hanem ragyog.

Legutóbbi munkánk során egy különleges időutazáson vettünk részt. Egy ügyfelünk egy külföldi aukción vásárolt, lenyűgöző szépségű, 15-16. századi reneszánsz táblaképet bízott ránk. A „Madonna gyermekével” típusú festmény keret nélkül érkezett, „meztelenül”, várva, hogy visszakapja régi fényét. Ez a projekt tökéletes példája annak, hogyan válik a szakértői tanácsadás és a közös gondolkodás valódi értéknövelő tényezővé.

A megérkezés és a diagnózis

Amikor egy ilyen korú és nívójú műtárgy érkezik hozzánk, az első lépés sosem a minták azonnali mutogatása. Az első lépés a csendes megfigyelés és a beszélgetés.

A festmény egy finom kidolgozású, szakrális téma volt, bár nem egy világhírű mester szignált alkotása, kvalitása és kora vitathatatlan értéket képviselt. A legfontosabb kérdés, amit ilyenkor tisztáznunk kell az ügyféllel: Mi a műtárgy sorsa?

A válasz döntő jelentőségű a tervezésben:

  • Ha befektetési céllal, továbbértékesítésre készül: Ilyenkor egy visszafogottabb, „biztonsági” keretezést javaslunk, amely a lehető legszélesebb vásárlói réteg ízlésének megfelel, és tekintélyt parancsoló, de semleges hátteret ad.
  • Ha a saját otthon ékköve lesz: Ebben az esetben – és most is ez történt – a szabadságfokunk nagyobb. A keretnek harmonizálnia kell a tulajdonos személyiségével, az enteriőrrel és a festmény egyedi karaktereivel is.

A döntési folyamat: Stílusok és lehetőségek

A tanácsadás során több koncepciót is felvázoltunk, hiszen egyetlen képnek ezer arca lehet, attól függően, mibe öltöztetjük.

A stílus tekintetében választhattunk volna egy kortárs, múzeumi jellegű, dobozszerű megoldást. Ez a megközelítés a festményt „tárgyként”, régészeti leletként kezeli, steril és letisztult környezetbe helyezve azt.

Mi mégis a korhű, reneszánsz stílusú keretezés mellett érveltünk, mert ahogy mi láttuk, a festmény finomsága, Mária és a gyermek Jézus arcának kidolgozottsága szinte könyörögte, hogy a keret ne elidegenítse, hanem folytassa a kor szellemiségét. A célunk az volt, hogy a végeredmény egy egységes, lélegző műalkotás legyen.

Miután a stílus eldőlt, a finomhangolás következett. Egy ilyen kép nem tűri a gépi tömeggyártást. A festmény tulajdonosával egyeztetve egy különleges, úgynevezett poncolt technikát alkalmaztunk. Miért különleges? Ez egy aprólékos, kézi eljárás, ahol a szakember egy apró szerszámmal, pontról pontra, ezernyi apró ütést mérve alakítja ki a díszítő ornamentikát a felületben. Ez a textúra olyan fénytörést és nemességet ad a keretnek, amit géppel lehetetlen utánozni.

A legizgalmasabb fázis a színek összehangolása volt. A keret betétlécének színe kapcsán felmerült a téglavörös és a mélykék is. Javaslatunkra az ügyfél ez utóbbi mellett döntött, mert egyetértett, hogy mivel ez a kék árnyalat finoman visszaköszönt a festményen Mária ruhájának színében, ezzel a vizuális híddal a keret és a kép elválaszthatatlan egységgé forrt össze.

Az aranyozásnál is a racionalitás és az esztétikum találkozott. Mivel ismerjük ügyfelünk ízlését – tudjuk, hogy kerüli a hivalkodó, túlzóan csillogó aranyat, és jobban kedveli az antikolt, tompább fényeket –, egy hibrid megoldást javasoltunk. A keret egyes részei valódi aranyozást kaptak, míg a kevésbé hangsúlyos elemeknél magas minőségű aranyimitációt használtunk. Ezzel a megoldással a költségek ésszerű keretek között maradtak, miközben a látvány semmit sem veszített a fejedelmi pompából.

A megvalósítás és az eredmény

Bár a műhely modern gépekben sem szenved hiányt, az ilyen klasszikus stílus a régi mesterek türelmét idéző munkafolyamatokat kívánja. Bár a folyamat időigényes – egy ilyen egyedi darab elkészítése több hetet is igénybe vehet –, a végeredmény minden várakozást felülmúlt.

Amikor az ügyfél meglátta a kész művet, a reakciója igazolta a döntéseink helyességét. A keret nem „nyomta agyon” a képet, hanem felemelte azt. A reneszánsz táblakép úgy ragyogott a poncolt, antikolt arany és a mélykék ölelésében, mintha mindig is összetartoztak volna.

A Péter Képkeretnél hiszünk abban, hogy a keretezés nem csupán asztalosmunka, hanem művészet és pszichológia ötvözete. Minden festménynek van egy története, és a mi feladatunk, hogy ezt a történetet a kerettel tovább meséljük.

 

Következőnek ajánljuk